onsdag 20. januar 2010

tilbake til start

Da var vi tilbake i Ho Chi Minh. Har ikke hatt tid til aa skrive noe i det siste saa da blir det en liten oppdatering naa. Det var litt kaldt og komme til Hanoi, vaeret der var litt kaldere enn her i sor. Derfor maatte vi kjope litt varmere klaer naar vi kom dit. Gradene laa paa rundt 17, men paa befolkningen virket det som om det var minus 17 da mange hadde varme boblejakker, luer og votter. Sist jeg skrev var vi klare til aa reise til Ha Long Bay (dragon bay/drage bukta), det var en 3 1/2 timers buss reise fra Ha Noi.Vi var kjempe heldig med vaeret, var vist foerste gang paa lenge sola var framme. Vi var paa en to dagers baat cruise i bukta, HELT fantasisk, beste opplevelsen til naa. Var blant annet i verdens storste grotte, en utrolig opplevelse. Det som er saa spesielt med denne plassen er at det er mange fjell/topper som stikker rett opp av vannet, veldig bratte. Guiden vaar var noe spesiell, visste aldri om han spokte eller pratet alvor. Baaten vi bodde paa var veldig fin, og vi fikk servert masse god vietnamesisk mat. Fikk ogsaa smake spring rolls (vaar ruller) med slange i. Merket ikke noe til en ukjent slange smak, var veldig godt. Etter grottevandringen fikk vi laane kajakker som vi padlet rundt de fantastiske toppene og fikk virkelig se hvor utrolig naturen kan vaere. Det var ogsaa sol nedgang naar vi padlet, helt utrolig og ubeskrivelig vakkert, i tillegg var det mange orner som floy rundt oss. Ute i intet var det smaa flytende fiske landsbyer, og selvfolgelig selgere. Skulle tro at hvis man skulle komme unna selgere maatte det vaere der. Men NEIDA, de hadde noen smaa baater fulle med drikke og snacks. Saa fort de saa ett menneske ute paa dekk kom de roende i full fart, og de fjerne kunne vi hore de si "madam, want to by something?".

Etter en natt paa baaten reiste vi inn igjen til land, fikk servert en veldig deilig lunsj paa land for vi reiste tilbake til Ha Noi. Ha Noi er en by jeg ikke vil savne, var bare utrolig slitsomt med alle folka, selgere og ikke minst utrygg moped kjoring. Det er ekstrem sport og vandre i gatene der. Siste kvelden vaar i Ha Noi stakk vi en tur ut paa bar/disco, var artig nok det. Vi var ikke hjemme for 3 tiden paa natten, og vi maatte opp kl 6.30 neste dag, ble ikke mange timers sovn. Etter noen faa timer paa oye reiste vi inn til flyplassen og stakk tilbake hit for aa mote Ann Kristin, var veldig koselig aa se henne. Saa i gaar var vi rundt i byen og kikket, var blant annet paa ett stort marked hvor de solgte alt mulig. Motte en lokal kar som baa oss paa kaffe, kald og usansynlig sterk kaffe med isbiter i, noget spesielt, men smakte helt ok. Paa kvelden stakk vi ut og spiste forst, ogsaa blei det litt party etterpaa, veldig mange turister her. Vaeret er ikke saa bra her om dagen, det er varmt , men regner nesten hele tiden:( Kjopte oss noen nydelige regn frakker i sterke farger. Umulig aa miste hverandre i mengden:)

I dag var siste dagen til Cathinka, saa vi reiste paa krigs museumet her i Ho Chi Minh for aa faa med oss litt krigs historie. Det var helt forferdelig aa se alle bildene der, syke bilder av vietnamsere som ble torturert og drept. Amerikanerene hadde tydeligvis 1 maal, og det var aa odelegge hele vietnam, alt fra mennesker til landskap. De slapp mange liter med et giftig stoff som odela all natur og har skadet uttallige med folk. Hvis jeg husker riktig dode 4 millioner i den krigen, og 3 mill var sivile. Det var vell saa ille som, hvis ikke vaerre enn 2 verdenskrig. At mennesker kan faa seg til aa torturere andre mennesker paa de vaerst tenklige maater. Og det er liksom bare ca 40 aar siden den krigen sluttet. Ble baade kvalm og uvell av aa lese og se alt. Uansett tror jeg det er viktig og vite hvordan ting har vaert og fortsatt er rundt i verden, kan ikke bare lukke oynene og late som ingen ting.. Men nok om det.

Da var vi igjen tre stykk. I morgen vet jeg ikke helt hva vi skal, tror vi reiser og ser paa et tempel, noe maa vi gjore for vaeret ser ikke ut til aa bli bedre:(. Om to dager reiser vi til Kambodsja med buss. 6 timer fra Ho Chi Minh city til Phonm Penh? (husker ikke helt hvordan det skrives). Gleder meg kjempe masse, men tror det er litt skumlere der enn her, maa bare passe godt paa, lett og bli lurt for noen kroner.