fredag 27. januar 2012

Habari!

Det har ikke skjedd så mye siden sist, dessverre har det skjedd litt for lite. Jeg og Wibeke er veldig klare for å begynne med oppgaven vår men står nå helt uvitende om hva vi skal gjøre.

På onsdagen var det lite å gjøre, men brukte noe av dagen til å forberede oss til møte med våre afrikanske veiledere, legge en plan for de neste ukene. Ellers var vi og hilste på de norske geitene og fikk sett hvordan melking og fôring foregår her. Det er som å reise 50 år tilbake i tid. Melkingen skjer for hånd, to ganger daglig. Geitene er ute opp til tre timer dagen og gresser fritt, ellers står de i fjøset hvor dem får tildelt høy. Geitekillingen er inne hele dagen, står stort sett for seg selv, men har noen timer nå og da hvor de får drikke melk av geitene.

Da kvelden kom var det tid for møte, endelig klar til å begynne. Men NEIDA, det har tydeligvis ikke vært noe kommunikasjon mellom våre norske og afrikanske veiledere, så de afrikanske mente at opplegget vi hadde ikke var tilstrekkelig nok for en master med to studenter. Så dem kom med et forslag om ett nytt tema, der vi skal samle all data fra et tidligere prosjekt og analysere det. Data med masse hull i. Er det en ting jeg har erfart her i Tanzania, må det være at tanzanianerne gjør ikke mer enn nødvendig, og helst litt mindre enn det. Effektivitet og enklere løsninger er fremmedord. Det er artig å se hvordan fem mann står og gjør en enmannsjobb. Tror kanskje vi har litt å lære av hverandre, nordmenn bør nyte livet mer, kanskje jobbe litt mindre og ta mer vare på venner og familie, mens tanzanianerne kanskje bruker litt for mye tid til å gjøre ingenting. Om det er en kombinasjon av lite mat og varme som gjør folket sløve her, vet jeg ikke.

Anyway, etter møte satt jeg og Wibeke og måpte. Men klare til å begi oss ut på den nye utfordringen. Vi hadde avtalt et møte med damen som har hatt ansvaret for å samle dataene, det var vell andre gang vi hadde avtalt møte, og møtene ender alltid opp med «tomorrow». Har fortsatt ikke hatt møte. Ble med andre ord ingen strukturert dag i går heller. Vi sendte en mail til vår norske veileder som ikke var enig at vi skulle bytte tema fra originalen. For å gjøre denne lange historien veldig kort. Vi er på ferie for øyeblikket, aner ikke hva vi skal gjøre eller skrive om, forferdelig irriterende og frustrerende.

Over til noe annet. Vi var ute på joggetur i går, det var helt forferdelig, formen min er skummelt dårlig nå, i tillegg til at vi er på nesten 1800 meter som gjør det tyngre å puste under anstrengelser. Lina og Wibeke løp ifra meg når jeg måtte gå for å få igjen pusten. Vi jogget/gikk opp på en liten topp med en fantastisk utsikt. Når vi kom tilbake tok vi noen minutter i rett- og sideplanke. Merker det i låra i dag, så blir nok ingen joggetur før i morgen. Begynner allerede å bli veldig lei maten som består av ris, kjøtt, grønn sak (vet ikke helt hva det er, med vilje orddelingsfeil Marte!) og poteter. Det får vi til lunsj og middag. Frokosten er derimot veldig god, da får vi grovbrød og pannekaker. Sukker med te hører til alle måltider og brus til lunsj og middag. Det er vell teen og brusen som gir metthetsfølelsen, for det andre spiser jeg heller lite av, bortsett fra frokosten. Andre går på lavkarbodiett, mens vi går på høykarbo Får se hvor effektivt det har vært når vi kommer hjem :P

Håper at jeg har startet på en masteroppgave neste gang jeg skriver, fram til da får jeg bare nyte været:)

Kwaheri.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar